Amazons lansering ur konsumentinriktade varumärkens perspektiv

För konsumentinriktade varumärken kommer förändringen att ha två aspekter. Lanseringen ger svenska varumärken en stor anledning att prioritera att finnas på plattformen. När det är gjort för den första marknaden kommer nästa att bli lättare, och det öppnar för stora exportmöjligheter över hela världen. Amazon har uppskattningsvis 400 miljoner aktiva shoppare i alla världsdelar, och det har aldrig varit lättare att expandera till nya marknader.

Det skapar också ett hot mot varumärken. Det finns redan 5 miljoner erfarna säljare på Amazon, och för dem kommer det bli väldigt lätt att expandera till den svenska marknaden. I praktiken innebär det att svenska och andra nordiska varumärken som har vant sig vid en relativt avslappnad konkurrensnivå kommer att möta hyperkonkurrensen för första gången. Antalet konkurrenter kommer att explodera från några dussin till flera tusen.

Amazons plattform liknar inget som funnits i Norden tidigare. Det är en svår och komplicerad miljö och det tar ett år att lära sig att utnyttja den ordentligt. Den bör inte jämföras med Google eller Facebook, eftersom Amazons intresse av att ge god service är reserverat för kunderna, inte för varumärkena.

Checklista för varumärken som är oroade över Amazons plattform

Gå till Amazon.de och sök efter era produkter, era konkurrenter och er kategori – det kommer att visa affärslandskapet där ni snart kommer att konkurrera. Svara sedan på de här frågorna:
  1. Finns era produkter redan där?
  2. Är antalet konkurrenter högre än i era nuvarande kanaler?
  3. Är prissättningen lägre än er nuvarande prissättning?

Om svaret var ja på en eller flera av frågorna bör ni verkligen börja förbereda er för att hitta sätt att konkurrera när de produkterna lanseras på den svenska marknaden, eftersom de kommer börja äta upp er försäljning.

Fortsätt gräva på plattformen och var uppmärksam på de här sakerna:
  1. Hur många säljare har en populär produkt i er kategori?
  2. Har de konkurrerande produkterna innehåll om en butik eller ett varumärke under själva produktens informationssida?
  3. Ser du samma sponsrade produkter på första och andra sidan när du söker?

Att kolla de här sakerna visar konkurrensläget på plattformen. Om det finns många säljare för en enskild produkt brukar priset drivas ner. Butiks- eller varumärkesinnehåll visar att varumärket tar Amazon på allvar och ett stort antal olika aktiva annonser tyder på en hård konkurrenssituation.

Såg du att texten "PRIME" visas bredvid många produkter när du sökte?
  1. I så fall innebär det att dessa produkter levereras till kunden av Amazon och det begränsar dina alternativ på Amazons plattform.
  2. Om majoriteten av produkterna i er kategori har PRIME-märket innebär det att även svenska konsumenter snart räknar med att få produkten inom en eller två dagar från sin beställning. Kontrollera om er egen webbplats för e-handel kan matcha det.

Det här är det landskap ni kommer att konkurrera i framöver. Om det skiljer sig avsevärt från er nuvarande situation är det rimligt att skaffa lite hjälp.

Vi på Dash hjälper er gärna att säkra er nuvarande position och öka försäljningen utanför Sverige. Hör av dig.

TAG KONTAKT