Amazon.se finns nu lokalt i Sverige

Amazon är världens största detaljhandelsföretag online och i och med deras lansering av Amazon.se kommer de förändra marknaden för alla aktörer i Sverige.

Vad innebär detta för konsumenten?

Den stora skillnaden är att de svenska konsumenterna nu har tillgång till massor av nya produkter genom Amazons plattform. En stor del av Amazons sortiment har varit tillgängligt för svenska kunder redan sen tidigare genom exempelvis den tyska plattformen, men nu blir tröskeln ännu lägre för de existerande säljarna på Amazon att lätt erbjuda sina produkter direkt till de svenska kunderna på lokalt språk och den trygghet Amazon som etablerat bolag inbringar. Än så länge är urvalet inte lika stort som i Tyskland, men Amazon lägger stegvis till nya produktkategorier på den svenska sajten, men med det sagt har Amazon redan ett större urval än alla nuvarande aktörer i Norden.

En grundläggande del av Amazons affärsmodell är att tillhandahålla konkurrenskraftiga priser, Boston Consulting Groups studier av Amazon i Sverige bekräftar att Amazon stegvis börjar anpassa priserna i majoriteten av produktkategorierna. En annan viktig del att ha i åtanke är Amazons fantastiska logistik, för tillfället har de sitt svenska logistikcentrum i Eskilstuna och samarbetar med Post Nord. Prime är ännu inte tillgängligt för de svenska kunderna, men redan idag kan de erbjuda punktliga leveranser innan 2 dagar för de produkter som förvaras i det svenska lagret. Dessa tre element kommer ha en avsevärd påverkan på kundernas beteenden och förväntningar för all framtid.

Hur påverkar Amazons lansering i Sverige ditt företag?

Beroende på vem du är och hur din verksamhet ser ut så har vi tagit fram ett par olika checklistor samt scenarier som kan guida dig kring hur du bör agera kring Amazon i Sverige.

Amazons lansering ur konsumentinriktade varumärkens perspektiv

För konsumentinriktade varumärken kommer förändringen att ha två aspekter. Lanseringen ger svenska varumärken en stor anledning att prioritera att finnas på plattformen.

Läs mer

Amazons lansering ur B2B-varumärkens perspektiv

Amazon for Business är en relativt ny tjänst, men den har blivit enormt populär inom olika branscher och kategorier. Dess användning livnär sig på förändringen av konsumenters beteende.

Läs mer

Amazons lansering ur återförsäljares och e-handlares perspektiv

Det går inte att förneka att Amazons lansering i Sverige skapar ett stort hot för alla svenska återförsäljare och e-handlare.

Läs mer

Amazons lansering för företag som jobbar med media och marknadsföring

Det råder inga tvivel om att Amazons lansering i Sverige skapar en ny och attraktiv intäktspotential för företag som jobbar med media och marknadsföring.

Läs mer

Om du representerar ett varumärke eller en nätbutik som vill jobba med Amazon, tveka inte att kontakta oss.

TAG KONTAKT