Amazons lansering ur återförsäljares och e-handlares perspektiv

Det går inte att förneka att Amazons lansering i Sverige skapar ett stort hot för alla svenska återförsäljare och e-handlare. Amazon är ett företag med obegränsade resurser och de har slipat sin verksamhet i över 20 år. Det är en effektiv och hungrig maskin.

Det första goda rådet är att undvika att konkurrera med Amazons starka sidor. Det går inte att överträffa Amazon i att vara som Amazon. Amazons framgångsrecept är relativt enkelt:

  1. Kunden är alltid i fokus
  2. Extremt stort urval
  3. Konkurrenskraftiga priser
  4. Pålitlig och snabb logistik

Om er framgång bygger på ett eller flera av de här områdena bör ni vara beredda att ändra kurs. När Amazon Swedens verksamhet är satt i full drift kommer de att vara extremt starka på de här områdena.

Den goda nyheten är att Amazon inte kommer att vinna i någon kategori på en dag, men det finns ingen tid att förlora. Ett rimligt tillvägagångssätt är att först se till att ni och er ledning har en tydlig förståelse för hur Amazon fungerar i era huvudkategorier i andra delar av världen. Det kommer även att hjälpa er att förutsäga hur de kommer fungera i Sverige.

Vi har märkt att återförsäljare ofta tonar ner hotet från Amazon genom att anta att de på något sätt är immuna, eller är smartare än Amazon. Den största risken är att underskatta Amazons styrka och obeveklighet, särskilt om det är baserat på en känsla istället för erfarenhet.

Men Amazon är inte starka inom alla delar av sin verksamhet och det kommer att finnas utrymme att samexistera. Det viktigaste är att identifiera var den positionen finns och att flytta dit innan det är för sent.
Dash har hjälpt flera återförsäljare/e-handlare att hitta en ny position och få mer andrum i Amazons miljö och vi hjälper gärna er också.

Checklista för återförsäljare/e-handlare som är oroade över Amazons plattform

1. Gå till Amazon.de och sök efter era bäst säljande produkter och era kategorier – det kommer att visa affärslandskapet där ni snart kommer att konkurrera. Svara sedan på de här frågorna:
  1. Finns era produkter redan där?
  2. Är antalet konkurrenter högre än i er nuvarande situation?
  3. Är prissättningen lägre än er nuvarande prissättning?

Om svaret var ja på en eller flera av de frågorna bör ni verkligen förbereda er för att hitta sätt att konkurrera när de produkterna lanseras på den svenska marknaden, eftersom Amazon kommer att börja äta upp er försäljning.

Fortsätt gräva på plattformen och var uppmärksam på de här sakerna:
  1. Hur många säljare har en populär produkt som finns i ert sortiment?
  2. Har de konkurrerande säljarna innehåll om en butik eller ett varumärke under själva produktens informationssida?
  3. Ser du samma sponsrade produkter på första och andra sidan när du söker?

Att kolla de här sakerna visar konkurrensläget på plattformen. Om det finns många säljare för en enskild produkt brukar priset drivas ner. Butiks- eller varumärkesinnehåll visar att varumärket tar Amazon på allvar och ett stort antal olika aktiva annonser tyder på en hård konkurrenssituation.

Såg du att texten "PRIME" visas bredvid många produkter när du sökte?
  1. Om majoriteten av produkterna i era populära kategorier har PRIME-märket innebär det att även svenska konsumenter snart räknar med att få produkten inom en eller två dagar från sin beställning. Kontrollera om era egna leveranstider kan matcha det.

Det här är det landskap ni kommer att konkurrera i framöver. Om det skiljer sig avsevärt från er nuvarande situation är det rimligt att skaffa lite hjälp.

Vi på Dash hjälper er gärna att hantera er nuvarande position och kanske även identifiera nya möjligheter. Hör av dig.

KONTAKT