Amazons lansering ur B2B-varumärkens perspektiv

För B2B-varumärken blir förändringen mindre dramatisk än för konsumentinriktade varumärken. Amazon for Business är en relativt ny tjänst, men den har blivit enormt populär inom olika branscher och kategorier. Dess användning livnär sig på förändringen av konsumenters beteende. I mindre kontorsmiljöer använder folk mer än gärna samma kanal som i sitt privatliv och Amazon har tagit en stor del av försäljningen av kontorsmateriel genom den här tjänsten.

Men det gäller inte bara små kontorsartiklar. Vi har erfarenheter av att vissa varumärken hanterar sin leverans av industriella reservdelar eller små tillbyggnader till större fabrikslösningar genom Amazon Business. Amazons pålitliga logistik och relativt lättanvända lagerhantering har gjort det möjligt att effektivt leverera varor som inte passar tillverkarnas kärnprocess. Att ta sina produkter till Amazon erbjuder svenska varumärken en fantastisk exportmöjlighet till hela världen.

Amazons plattform liknar inget som funnits i Norden tidigare. Det är en svår och komplicerad miljö och det tar ett år att lära sig att utnyttja den ordentligt. Den bör inte jämföras med Google eller Facebook, eftersom Amazons intresse av att ge god service är reserverat för kunderna, inte för varumärkena.

Om du vill lära dig mer får du gärna kontakta oss.

KONTAKT